Το έργο της Επιτροπής Προσβασιμότητας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και άλλων αρμόδιων Επιτροπών, οι εμπειρίες, πρακτικές και έρευνες για την ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών στη γνώση παρουσιάστηκαν σε ημερίδα που διοργανώθηκε σήμερα στο ΚΕΔΕΑ, στο πλαίσιο της 3ης Δεκεμβρίου- Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων Με Αναπηρία (Α.μεΑ).
Στην ημερίδα με θέμα «Προσβασιμότητα και Τεχνολογίες Πληροφορικής» που συνδιοργανώθηκε από την Επιτροπή Προσβασιμότητας, τη Σχολή Θετικών Επιστημών και το Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ καταγράφηκαν προβλήματα και λύσεις με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για τα άτομα και με αναπηρία και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
"Η Σχολή Θετικών Επιστημών είναι πολυπληθής και έχει πολλά προβλήματα, γιατί είναι κατανεμημένη σε πολλά κτίρια και έτσι υπάρχει αρκετή ευαισθητοποίηση για το τι πρέπει να κάνουμε για τα θέματα αυτά. Άτομα με κινητικά προβλήματα δεχόμασταν στη Σχολή από πολύ καιρό και είχαμε φροντίσει να υπάρχει προσβασιμότητα γι΄ αυτά τα άτομα. Η δουλειά που γίνεται τώρα τελευταία είναι για άτομα με προβλήματα όρασης, γιατί έχουμε ήδη δύο φοιτητές με προβλήματα όρασης στο Τμήμα Φυσικής" εξήγησε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ το μέλος της Επιτροπής Προσβασιμότητας του ΑΠΘ, καθηγητής του Τμήματος Φυσικής, Χαρίτων Πολάτογλου, ο οποίος μίλησε για τα προσβάσιμα μαθήματα μέσω εμπλουτισμού με ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας).
"Υπάρχει μεγάλη προσπάθεια απ΄ όλους τους διδάσκοντες, ώστε να τροποποιήσουμε τα μαθήματα, το πώς γίνονται οι διαλέξεις και το πώς γίνονται οι εξετάσεις και το κυριότερο πρόβλημα είναι τα εργαστήρια. Πρέπει να γίνουν πολλές προσαρμογές σε αυτά τα θέματα. Πιστεύω ότι είναι πολύ θετικό απ΄ όλους τους διδάσκοντες ότι έχουμε καταφέρει όχι μόνο να σπουδάζουν οι φοιτητές που έχουν προβλήματα όρασης, αλλά και να έχουν και πολύ καλή δραστηριότητα, ακόμη και ερευνητική" υπογράμμισε ο κ. Πολάτογλου.
Όσον αφορά τη χρήση της τεχνολογίας, το μέλος της Επιτροπής Προσβασιμότητας του ΑΠΘ είπε ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος να γραφούν τα μαθηματικά για την εφαρμογή "ηλεκτρονικός αναγνώστης" και επίσης στα εργαστήρια πρέπει να γίνει προετοιμασία των συσκευών, ώστε να μπορούν να είναι αναγνωρίσιμες από τον τυφλό φοιτητή.
Διευκρινίζοντας ότι οι προσβασιμότητες είναι δύο, η ακαδημαϊκή, που αφορά τις σπουδές και η άλλη, η φυσική προσβασιμότητα, ο κ. Πολάτογλου τόνισε ότι σε ζητήματα προσβασιμότητας το ΑΠΘ είναι σε καλό επίπεδο και πρόσθεσε ότι οι προσπάθειες επικεντρώνονται στη δημιουργία ενός σημείου αναφοράς, μιας δομής, στην οποία θα γίνεται η συζήτηση, θα εντοπίζονται οι δυσκολίες, θα βρίσκονται οι τρόποι αντιμετώπισης, θα ενημερώνονται οι αντίστοιχοι διδάσκοντες και έτσι το άτομο με αναπηρία δεν θα χρειάζεται να βλέπει πολλά άτομα, θα έχει ένα σημείο επαφής.
"Στόχος είναι να καταγραφούν και να αναδειχθούν λύσεις που βασίζονται στις τεχνολογίες της πληροφορικής, οι οποίες προσφέρουν πλέον εύκολα εφαρμόσιμες και οικονομικές λύσεις (ανοιχτό λογισμικό, αισθητήρες, διαδίκτυο), που όχι μόνο μπορούν να υιοθετηθούν άμεσα, αλλά και να αποτελέσουν αντικείμενο έρευνας και μελέτης φοιτητών και καθηγητών για πιο εξελιγμένες λύσεις προβλημάτων προσβασιμότητας" είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής Προσβασιμότητας, καθηγητής Πληροφορικής του ΑΠΘ, Ελευθέριος Αγγελής.
"Παρόλη τη σοβαρή, αυστηρή νομοθεσία σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ελλάδα οι εγκαταστάσεις για τον αθλητισμό για άτομα με αναπηρία δεν έχουν την προσβασιμότητα που θέλουμε, έρευνες δείχνουν έλλειψη από ράμπες, ψηλά σκαλοπάτια, δυσκολία χρήσης εξοπλισμού, έλλειψη ανελκυστήρων, έλλειψη προσβάσιμης εισόδου" τόνισε η καθηγήτρια του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Σερρών του ΑΠΘ, Χριστίνα Ευαγγελινού, η οποία μίλησε για τη προσβασιμότητα αθλητικών εγκαταστάσεων για κινητικά εμποδιζόμενα άτομα στην Ελλάδα.
Την ψηφιακή προσβάσιμη βιβλιοθήκη "AmeLib" (Accessible Multi-modal Electronic Library) παρουσίασαν η προϊσταμένη Διεύθυνσης της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ, Αικατερίνη Νάστα Ευαγγελινού και η βιβλιοθηκονόμος Μαρία- Ειρήνη Τσουράκη.
Πρόκειται για πολυτροπική προσβάσιμη ψηφιακή βιβλιοθήκη για τους εντυπο- ανάπηρους, ένα έργο που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου, που βασίζεται στη χρήση της τεχνολογίας ηλεκτρονικής ανάγνωσης (ακούγεται το βιβλίο). Το ΑΠΘ διαθέτει 153 τίτλους βιβλίων και στους στόχους του έργου εντάσσονται η αυτόματη παραχώρηση δικαιωμάτων από τους εκδοτικούς οίκους.
Για τις υπηρεσίες υποστήριξης ατόμων και φοιτητών με αναπηρία, την υποστηρικτική τεχνολογία στην εκπαίδευση και αποκατάσταση ατόμων με τύφλωση στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, μίλησε ο καθηγητής του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος.
Μεταξύ άλλων, τόνισε ότι στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ίσως και σε παγκόσμια αποκλειστικότητα, εφαρμόζεται σύστημα διενέργειας γραπτών εξετάσεων για φοιτητές με προβλήματα όρασης.
Στην ημερίδα με θέμα «Προσβασιμότητα και Τεχνολογίες Πληροφορικής» που συνδιοργανώθηκε από την Επιτροπή Προσβασιμότητας, τη Σχολή Θετικών Επιστημών και το Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ καταγράφηκαν προβλήματα και λύσεις με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για τα άτομα και με αναπηρία και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
"Η Σχολή Θετικών Επιστημών είναι πολυπληθής και έχει πολλά προβλήματα, γιατί είναι κατανεμημένη σε πολλά κτίρια και έτσι υπάρχει αρκετή ευαισθητοποίηση για το τι πρέπει να κάνουμε για τα θέματα αυτά. Άτομα με κινητικά προβλήματα δεχόμασταν στη Σχολή από πολύ καιρό και είχαμε φροντίσει να υπάρχει προσβασιμότητα γι΄ αυτά τα άτομα. Η δουλειά που γίνεται τώρα τελευταία είναι για άτομα με προβλήματα όρασης, γιατί έχουμε ήδη δύο φοιτητές με προβλήματα όρασης στο Τμήμα Φυσικής" εξήγησε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ το μέλος της Επιτροπής Προσβασιμότητας του ΑΠΘ, καθηγητής του Τμήματος Φυσικής, Χαρίτων Πολάτογλου, ο οποίος μίλησε για τα προσβάσιμα μαθήματα μέσω εμπλουτισμού με ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας).
"Υπάρχει μεγάλη προσπάθεια απ΄ όλους τους διδάσκοντες, ώστε να τροποποιήσουμε τα μαθήματα, το πώς γίνονται οι διαλέξεις και το πώς γίνονται οι εξετάσεις και το κυριότερο πρόβλημα είναι τα εργαστήρια. Πρέπει να γίνουν πολλές προσαρμογές σε αυτά τα θέματα. Πιστεύω ότι είναι πολύ θετικό απ΄ όλους τους διδάσκοντες ότι έχουμε καταφέρει όχι μόνο να σπουδάζουν οι φοιτητές που έχουν προβλήματα όρασης, αλλά και να έχουν και πολύ καλή δραστηριότητα, ακόμη και ερευνητική" υπογράμμισε ο κ. Πολάτογλου.
Όσον αφορά τη χρήση της τεχνολογίας, το μέλος της Επιτροπής Προσβασιμότητας του ΑΠΘ είπε ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος να γραφούν τα μαθηματικά για την εφαρμογή "ηλεκτρονικός αναγνώστης" και επίσης στα εργαστήρια πρέπει να γίνει προετοιμασία των συσκευών, ώστε να μπορούν να είναι αναγνωρίσιμες από τον τυφλό φοιτητή.
Διευκρινίζοντας ότι οι προσβασιμότητες είναι δύο, η ακαδημαϊκή, που αφορά τις σπουδές και η άλλη, η φυσική προσβασιμότητα, ο κ. Πολάτογλου τόνισε ότι σε ζητήματα προσβασιμότητας το ΑΠΘ είναι σε καλό επίπεδο και πρόσθεσε ότι οι προσπάθειες επικεντρώνονται στη δημιουργία ενός σημείου αναφοράς, μιας δομής, στην οποία θα γίνεται η συζήτηση, θα εντοπίζονται οι δυσκολίες, θα βρίσκονται οι τρόποι αντιμετώπισης, θα ενημερώνονται οι αντίστοιχοι διδάσκοντες και έτσι το άτομο με αναπηρία δεν θα χρειάζεται να βλέπει πολλά άτομα, θα έχει ένα σημείο επαφής.
"Στόχος είναι να καταγραφούν και να αναδειχθούν λύσεις που βασίζονται στις τεχνολογίες της πληροφορικής, οι οποίες προσφέρουν πλέον εύκολα εφαρμόσιμες και οικονομικές λύσεις (ανοιχτό λογισμικό, αισθητήρες, διαδίκτυο), που όχι μόνο μπορούν να υιοθετηθούν άμεσα, αλλά και να αποτελέσουν αντικείμενο έρευνας και μελέτης φοιτητών και καθηγητών για πιο εξελιγμένες λύσεις προβλημάτων προσβασιμότητας" είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής Προσβασιμότητας, καθηγητής Πληροφορικής του ΑΠΘ, Ελευθέριος Αγγελής.
"Παρόλη τη σοβαρή, αυστηρή νομοθεσία σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ελλάδα οι εγκαταστάσεις για τον αθλητισμό για άτομα με αναπηρία δεν έχουν την προσβασιμότητα που θέλουμε, έρευνες δείχνουν έλλειψη από ράμπες, ψηλά σκαλοπάτια, δυσκολία χρήσης εξοπλισμού, έλλειψη ανελκυστήρων, έλλειψη προσβάσιμης εισόδου" τόνισε η καθηγήτρια του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Σερρών του ΑΠΘ, Χριστίνα Ευαγγελινού, η οποία μίλησε για τη προσβασιμότητα αθλητικών εγκαταστάσεων για κινητικά εμποδιζόμενα άτομα στην Ελλάδα.
Την ψηφιακή προσβάσιμη βιβλιοθήκη "AmeLib" (Accessible Multi-modal Electronic Library) παρουσίασαν η προϊσταμένη Διεύθυνσης της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ, Αικατερίνη Νάστα Ευαγγελινού και η βιβλιοθηκονόμος Μαρία- Ειρήνη Τσουράκη.
Πρόκειται για πολυτροπική προσβάσιμη ψηφιακή βιβλιοθήκη για τους εντυπο- ανάπηρους, ένα έργο που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου, που βασίζεται στη χρήση της τεχνολογίας ηλεκτρονικής ανάγνωσης (ακούγεται το βιβλίο). Το ΑΠΘ διαθέτει 153 τίτλους βιβλίων και στους στόχους του έργου εντάσσονται η αυτόματη παραχώρηση δικαιωμάτων από τους εκδοτικούς οίκους.
Για τις υπηρεσίες υποστήριξης ατόμων και φοιτητών με αναπηρία, την υποστηρικτική τεχνολογία στην εκπαίδευση και αποκατάσταση ατόμων με τύφλωση στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, μίλησε ο καθηγητής του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος.
Μεταξύ άλλων, τόνισε ότι στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ίσως και σε παγκόσμια αποκλειστικότητα, εφαρμόζεται σύστημα διενέργειας γραπτών εξετάσεων για φοιτητές με προβλήματα όρασης.
0 commentaires:
Enregistrer un commentaire