tης Νικολέτας Γεροντάκη
Σάλος έχει προκληθεί μετά από περιστατικό σε γνωστό μαγαζί της Θεσσαλονίκης το οποίο, αρνήθηκε την είσοδο σε 2 κοπέλες. Ο λόγος; Η μια είχε ένα είδος αναπηρίας. Η αρχική δημοσίευση είναι αυτή: Ο κόσμος αντέδρασε, το συμβάν πήρε μεγάλες διαστάσεις, γίνανε κακές κριτικές στην ιστοσελίδα του μαγαζιού και σχόλια που δημοσιοποιήσαν τη διάκριση. Οι σχετικές αντιδράσεις, καθώς και το συγκεκριμένο άρθρο δεν έχουν ως σκοπό την δυσφήμιση ή την στοχοποίηση. Αντίθετα, έχουν ως σκοπό να σταματήσουμε να είμαστε απαθείς σε ρατσιστικά περιστατικά και να μιλάμε για αυτά.
Βρισκόμαστε στο 2018, το σωστό είναι να αντιμετωπίζουμε ισότιμα κάθε άνθρωπο, ανεξάρτητα από χαρακτηριστικά, όπως αναπηρίες, χρώμα, θρησκεία, εθνικότητα, σεξουαλικό προσανατολισμό, ταυτότητα φύλου κτλ.
Η αλήθεια πάντα θα βρει τρόπο να ειπωθεί, ακόμα και αν διαγράφουν τα αρχικά σχόλια. •Ποια ήταν η επίσημη απάντηση του μαγαζιού; Το συγκεκριμένο μαγαζί δεν έχει δώσει επίσημη απάντηση ως χθες το μεσημέρι. Οι μόνες ενέργειες την ημέρα του γεγονότος ήταν το κλείσιμο των κριτικών, ώστε να σταματήσει ο κόσμος να αντιδράει. Αυτό μόνο, δείχνει πώς ενώ συνέβη η διάκριση αποσκοπούν στην αποσιώπηση της.
Ταυτόχρονα, μάλλον το αφεντικό του μαγαζιού φέρεται σύμφωνα με κάποιες δημοσιεύσεις, να κάνει ένα σχόλιο που εξηγεί ότι:
1) δεν ήταν στο μαγαζί εκείνη την ώρα, άρα δε γνωρίζει τι έγινε,
2) ότι σχεδόν ποτέ, δεν χρεώνουν τη κοπέλα γιατί έχει καλές σχέσεις με την οικογένεια,
3) ότι στο μαγαζί δεν κάνουν διακρίσεις, γιατί δεν είναι «τέτοιοι άνθρωποι».
Τα ΑμεΑ είναι ικανοτατα να πληρώσουν τον καφέ ή το φαγητό τους, αρκεί φυσικά να τους επιτραπεί η είσοδος στο μαγαζί… Το να θεωρούμε ότι είμαστε καλοί άνθρωποι επειδή απλά δεν χρεωνουμε το άτομο, ενω εν τέλει το διώξανε από το κατάστημα μας, δείχνει τις προκαταλήψεις που είναι βαθιά ριζωμένες σε κάθε άτομο δίχως κάποια μορφή αναπηρίας. Η συγκεκριμένη δήλωση που η πηγή δεν είναι σίγουρη είναι αυτή:
•Πρέπει λοιπόν ως αντιρατσιστες/ριες να καταδικάσουμε αυτό το γεγονός;
Ή αρκεί το σχόλιο με αυτή τη δικαιολογία; Αρχικά ναι, οφείλουμε να το καταδικάσουμε για πολλούς λόγους αν θέλουμε να λεγόμαστε άνθρωποι. Οι διακρίσεις απέναντι σε ένα άτομο με αναπηρία είναι εν δυνάμει διακρίσεις απέναντι σε μας και υπό κάθε οπτική απάνθρωπες. Παράλληλα, η άρνηση περιστατικών βάσει τέτοιων χαρακτηριστικών, καθίσταται παράνομη σύμφωνα με την Ελληνική Νομοθεσία. Από εκεί και πέρα, περιμέναμε την επίσημη συγγνώμη του καταστήματος, μέσω της σελίδας του και έμπρακτα και εγγράφως. Ένα σχόλιο γεμάτο οίκτο για ΑμεΑ, δε διορθώνει την κατάσταση, ίσα ίσα διαιωνίζει στερεοτυπικές συμπεριφορές. Καταδικάζουμε φυσικά τυχόν επιθετικές αντιδράσεις προς το μαγαζί.
Όταν επιδιώκουμε ένα κράτος δικαίου πρέπει να φερόμαστε σωστά απέναντι σε όλους, ώστε να έχουμε τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. •Η επίσημη απάντηση ήταν η ακόλουθη: Χαρακτηρίστηκε υποκριτική κατά πολλά άτομα. Τόσο το ύφος χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως «το περίφημο περιστατικό», όσο και οι γενικότητες, δείχνουν μια προσπάθεια αποποίησης ευθυνών και αποσιώπησης του περιστατικού. Στη δημοσίευση μάλιστα δεν φαίνεται να καταδικάζεται το περιστατικό, ούτε να κατηγορείται κάποιος/α υπάλληλος, αντίθετα μάλλον υπονοείται σύμφωνα με πολλά άτομα πώς δεν συνέβη το περιστατικό, ή πώς υπήρξε κάποια παρεξήγηση. Η δημοσίευση δηλαδή αποτελεί μια γενίκευση που δεν αρνείται, ούτε επιβεβαιώνει το περιστατικό. Είμαστε στο 2018 και ακόμα υπάρχει η σκέψη ότι ο θύτης μπορεί να ορίσει αν το θύμα ένιωσε περιθωριοποίηση, στοχοποίηση ή αν δέχθηκε διάκριση. Υπάρχουν πολλά κενά όμως. Δεν αφορά τους πελάτες η σχέση με άλλα ΑμεΑ, αφορά όμως τους πελάτες τι έγινε στο συγκεκριμένο περιστατικό. Εφόσον η διεύθυνση θεωρεί πώς το συμβάν ήταν παρεξήγηση, γιατί έκλεισαν οι κριτικές; Ακόμη, γιατί σε ένα κείμενο «απολογίας», χρειάζεται να κάνουμε τα ΑμεΑ πολίτες β’ κατηγορίας και να μιλήσουμε για στενές σχέσεις ως δείγμα ευαισθησίας; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που βασανίζουν πολλά άτομα που αντέδρασαν το τελευταίο 48ωρο. Ευχόμαστε σύντομα το θεμα να διευθετηθεί και η διεύθυνση να ταχθεί στη σωστή πλευρά της ιστορίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Διαβάστε περισσότερα: https://www.kar.org.gr/2018/08/28/arnisi-ypiresion-se-magazi-thessalonikis-logo-anapirias/>
0 commentaires:
Enregistrer un commentaire