της Μαρίας Χιόνη, Διδάσκουσα Ιατρική Ορολογία, στην Αγγλική Γλώσσα και Επικοινωνιακές Δεξιότητες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών medlabnews.gr
Η ικανοποίηση των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας είναι ένας από τους σημαντικότερους δείκτες για τη μέτρηση της ποιότητας υγείας.
Η δημιουργία της απαραίτητης συναισθηματικής σχέσης ιατρού-ασθενούς είναι ένα από τα κυριότερα συστατικά για την αποτελεσματική μεταξύ τους επικοινωνία, η οποία με τη σειρά της θα συμβάλλει στην επιτυχία της θεραπευτικής αντιμετώπισης. Στη σχέση αυτή, ο ιατρός αντιλαμβάνεται τα προβλήματα που παρουσιάζει ο ασθενής τόσο από σωματικής πλευράς όσο και από ψυχολογικής και κοινωνικής.
Από την αντίθετη πλευρά, ο ασθενής λόγω της συναισθηματικής σχέσης που έχει αναπτυχθεί αντιλαμβάνεται ότι ο ιατρός μπορεί να κατανοήσει και να συμμεριστεί τα προβλήματά του. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλές φορές χαρακτηρίζεται κάποιος ως καλός ιατρός. Καλός ιατρός είναι εκείνος που εκτός από τις ιατρικές του γνώσεις έχει την ικανότητα να δημιουργεί σταδιακά διαπροσωπικές σχέσεις με τους ασθενείς του, με τους συγγενείς αυτών και με τους υπόλοιπους επαγγελματίες υγείας οι οποίοι
εργάζονται μαζί για ένα σκοπό, την προαγωγή υγείας του ανθρώπινου πληθυσμού.
Ο στόχος του ιατρού είναι να επαναφέρει την υγεία του ασθενούς στην αρχική κατάσταση, ενώ ο στόχος του ασθενούς είναι να προσπαθεί να θεραπευτεί. Ο ρόλος του ασθενούς, του προκαλεί δυσαρέσκεια και σίγουρα δεν είναι καθόλου επιθυμητός, με αποτέλεσμα να μη συμμετέχει στις καθημερινές δραστηριότητες και υποχρεώσεις. Ακόμη, ο εν λόγω ρόλος είναι προσωρινός, γεγονός που θα πρέπει να τον υποχρεώσει να δραστηριοποιηθεί για την εύρεση ιατρικής φροντίδας, αλλά και να συνεργαστεί και να συμμορφωθεί με τις οδηγίες του ιατρού.
Οι συμβουλές που θα δώσει ο γιατρός πρέπει να είναι απλές, σαφείς, κατανοητές, πειστικές και προσαρμοσμένες στην καθημερινότητα του συγκεκριμένου ασθενή. Περίπλοκες δίαιτες, αυστηροί κανόνες και ιδιαίτερα υψηλοί στόχοι προκαλούν απογοήτευση και αποτυγχάνουν. Μικρές σταδιακές αλλαγές βάζοντας ρεαλιστικούς στόχους οδηγούν συχνά σε εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Κανόνες που βοηθούν τον ασθενή να θεμελιώσει μια καλή σχέση με τον γιατρό του:
- Προετοιμάστε τι θα πείτε στον γιατρό σας πολύ πριν την επίσκεψη
- Κρατήστε σημειώσεις. Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε είναι να φτιάξετε μια λίστα με όλες σας τις ερωτήσεις πριν πάτε στον γιατρό. Με αυτόν τον τρόπο θα είστε προετοιμασμένοι από πριν και έτσι ο γιατρός θα ξέρει καλύτερα πώς να διαχειριστεί τον χρόνο που έχει. Επιπρόσθετα η επίσκεψη σας θα είναι πιο εποικοδομητική καθώς θα λυθούν όλες οι απορίες σας.
- Μορφώστε τον εαυτό σας. Η μόρφωση του ασθενή παίζει σημαντικό ρόλο στην καλή επικοινωνία με τον γιατρό. Μαζέψτε υλικό για την κατάστασή σας και διαβάστε το. Έτσι θα έχετε μια καλύτερη ιδέα για το τι σας συμβαίνει και το πώς μπορείτε να το αντιμετωπίσετε. Επίσης προσπαθήστε να εξοικειωθείτε με την ιατρική ορολογία της ασθένειάς σας.
- Να είστε ειλικρινείς. Η ειλικρίνεια είναι στοιχείο της καλής επικοινωνίας. Μην φοβάστε να εκφράσετε στον γιατρό σας τους φόβους και τις αμφιβολίες σας. Αν έχετε πρόβλημα με κάποιο από τα φάρμακα που θα σας γράψει είναι προτιμότερο να του το πείτε παρά να σας τα γράψει και να μην τα πάρετε ποτέ.
- Επαναλάβετε με δικά σας λόγια αυτά που σας είπε ο γιατρός. Χρησιμοποιήστε απλές προτάσεις όπως 'Εννοείτε ότι...' ή 'άν κατάλαβα καλά το πρόβλημα είναι…'
- Κρατήστε σημειώσεις κατά την διάρκεια της επίσκεψης. Αν νομίζετε ότι η μνήμη σας είναι αδύναμη, καταγράψτε αυτά που θα σας πει ο γιατρός σας. Αν πάλι δεν καταλαβαίνετε κάτι ρωτήστε τον για επιπλέον διευκρινήσεις.
- Μην φοβάστε να μιλήσετε για τους φόβους σας σχετικά με οτι ακούσατε. Ο γιατρος θα είναι σε θέση να ξεκαθαρίσει τυχόν παρανοήσεις.
- Αν επιθυμείτε να συζητήσετε κάτι το οποίο δεν θέλετε να εμφανίζεται στο ιατρικό ιστορικό σας, ζητήστε από τον γιατρό να μην το γράψει.
- Αν μπερδευτείτε με την ιατρική ορολογία, ζητήστε πιο κατανοητούς ορισμούς. Δεν υπάρχει λόγος να ντρέπεστε ούτε να νιώθετε άσχημα αν δεν καταλαβαίνετε.
- Πάρτε κάποιον μαζί σας. Αν θεωρείτε πως δεν θα μπορέσετε να καταλάβετε πλήρως λόγω της ακοής σας ή του άγχους σας, είναι καλό να πάρετε μαζί σας στον γιατρό κάποιον συγγενή ή φίλο σας. Έτσι οι πιθανότητες να ξεχάσετε κάτι μειώνονται.
- Πριν φύγετε πάρτε μαζί σας κάποιο τηλέφωνο επικοινωνίας. Έτσι ακόμα και αν έχετε κάποιες απορίες αφού πάτε σπίτι θα μπορέσετε να τις λύσετε.
- Μάθετε ποιές είναι οι καλύτερες ώρες να τηλεφωνήσετε στον γιατρό σε περίπτωση που έχετε ερωτήσεις μετά την επίσκεψη.
- Αναζητήστε βοήθεια την κατάλληλη στιγμή. Μην περιμένετε την τελευταία στιγμή για να κλείσετε ένα ραντεβού με τον γιατρό σας. Συνεννοηθείτε την τελευταία φορά που θα τον επισκεφθείτε πότε πρέπει να είναι η επόμενη.
- Πάντα να ρωτάτε. Μην φοβάστε να ρωτήσετε τον γιατρό σας για το οτιδήποτε. Ακόμα και αν θεωρείτε ότι κάτι είναι ανόητο αφήστε τον γιατρό σας να το κρίνει. Μην φεύγετε με απορίες που μπορεί να σας κοστίσουν την ανάρρωση σας.
Ρωτήστε τον γιατρό σας τις παρακάτω ερωτήσεις και κρατήστε σημειώσεις αν χρειάζεται:
- Ποιο νομίζετε ότι είναι το πρόβλημα και ποια η διάγνωση; Αν μπερδευτείτε με ιατρικούς όρους, μην ντραπείτε να ζητήσετε επεξηγήσεις.
- Χρειάζεται να κάνω κάποιες περαιτέρω εξετάσεις; Αν ναι, πού χρειάζεται να πάω για τις εξετάσεις και πόσο καιρό θα περιμένω περίπου για τ'αποτελέσματα;
- Χρειάζεται να πάρω κάποια φάρμακα;
- Αν ναι, ποια είναι αυτά, κάθε πότε να τα παίρνω και για πόσο καιρό; Υπάρχουν κάποιες παρενέργειες που θα έπρεπε να γνωρίζω και για ποιες από αυτές θα έπρεπε να σας ενημερώσω;
- Αν όχι, τι χρειάζεται να κάνω για να θεραπευτεί το πρόβλημά μου; Πώς μπορώ να το αποφύγω στο μέλλον; Χρειάζονται κάποιες αλλαγές στις συνήθειες μου;
Στην εποχή μας υπάρχει μια αυξανόμενη απαίτηση των ασθενών για όλο και περισσότερη ενημέρωση και συμμετοχή στη θεραπευτική διαδικασία.
Η διασπορά ιατρικών πληροφοριών από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας (όχι πάντα με ορθό και ακριβή τρόπο) και η πρόσβαση στο διαδίκτυο έχουν καταστήσει τον ασθενή πιο ενημερωμένο, αλλά ταυτόχρονα και πιο απαιτητικό απέναντι στο προσωπικό υγείας. Από την άλλη πλευρά, ο ιατρός δεν παύει να αποτελεί την κύρια πηγή πληροφόρησης και κατά συνέπεια σ’αυτόν ανήκει η κύρια ευθύνη για την ικανοποίηση των αναγκών των ασθενών.
Παρακολουθήστε την Μαρία Χιόνη στην ομιλία με θέμα
“Αποτελεσματική Επικοινωνία με τον Ασθενή σε Δύσκολες Καταστάσεις. Από την θεωρία στην Πράξη” που θα έχει στην στην 6η Διημερίδα + Έκθεση
“Αποτελεσματική Επικοινωνία με τον Ασθενή σε Δύσκολες Καταστάσεις. Από την θεωρία στην Πράξη” που θα έχει στην στην 6η Διημερίδα + Έκθεση
«Επιχειρηματικότητα & Επικοινωνία Υγείας»
στο Εκθεσιακό Κέντρο «Metropolitan Expo»
(Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος»).
στο Εκθεσιακό Κέντρο «Metropolitan Expo»
(Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος»).
Κυριακή 17.30-18.10 Αιθουσα C3
0 commentaires:
Enregistrer un commentaire